Największy dworzec w Portugalii w najmniejszych szczegółach

Foto_Stacja Oriente Dworzec Kolejowy Lizbona Park Narodów Zdjęcia Fotografie

Dworzec Oriente w Lizbonie to budowla, która zachwyca swoim rozmiarem i pomysłem na konstrukcję. Jest to dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, stacja metra, centrum handlowe i wielkie centrum przesiadkowe w jednym. Sen architektów, mekka miłośników współczesnych założeń budowlanych – dworzec Oriente w Lizbonie potrafi zachwycić, zresztą, jak cały Parku Narodów, w którym się znajduje i którego stanowi jedną z największych budowli.

Mimo tego dworzec kolejowy Oriente często jest niedoceniany przez odwiedzających Lizbonę – mało kto zdecyduje się zatrzymać na nim choć na moment dłużej, przypatrzeć się szczegółom konstrukcji lub zastanowić się nad jego doskonałymi rozwiązaniami architektonicznymi. Może już takie życie dużych budowli użyteczności publicznej, dlatego zapraszamy, by na spokojnie w tym poście przypatrzeć się i poznać monumentalizm dworca Oriente, największego dworca w Portugalii.

Krótka historia dworca Oriente

Przez Portugalczyków nazywany czasami jest Gare do Oriente, Gare Intermodal de Lisboa lub Estação Ferroviária de Lisboa – Oriente. Po polsku po prostu dworzec Oriente lub Dworzec Wschodni w Lizbonie, choć ta nazwa nie jest zbyt popularna w polskich opracowaniach na temat Portugalii.

Dworzec Oriente został oficjalnie oddany do użytku 19 maja 1998 roku z okazji wystawy Expo, którą to w tym roku gościła Lizbona. Został on zaprojektowany przez hiszpańskiego architekta Santiago Calatrava Valls, a wykonany przez spółkę NECSO Entrecanales Cubiertas S.A., która obecnie nosi nazwę Acciona, a która jest odpowiedzialna za budowę takich obiektów, jak m.in. most Ting Kau Bridge w Hong Kongu, Muzeum Nauki Księcia Filipa w Walencji lub zapory Alqueva na rzece Gwadiana w Portugalii.

Obecnie dworzec kolejowy to centrum przesiadkowe, które obsługuje ponad 75 mln pasażerów rocznie, co czyni go największym dworcem kolejowym w Portugalii i jednym z większych w skali całego świata. Więcej o dworcu Oriente w Lizbonie przeczytać można tutaj: Lizbona Oriente: Dworzec Oriente (Gare do Oriente) – największy dworzec w Portugalii [Dojazd, zdjęcia i wideo]>>>

Dworzec kolejowy Oriente

To z czego dworzec słynie w folderach turystycznych i przewodnikach turystycznych, to zadaszenie dworca kolejowego – siatka stalowych podpór, które tworzą swoisty las palmowy efektownie wyglądający w ciągu dnia, jak i po zmroku, dzięki oświetleniu. Przykrywa on osiem platform kolejowych, z których pociągi odjeżdżają na północ i południe Portugalii.

Dworzec autobusowy Oriente

Dworzec Oriente to również dworzec autobusowy i autokarowy – mają tutaj swoje przystanki i autobusy komunikacji miejskiej (na przykład 744 Marquês de Pombal <> Moscavide; 750 Estação Oriente (Interface) <> Algés; 759 Restauradores <> Estação Oriente (Interface); 782 Cais do Sodré <> Praça José Queirós lub 794 Terreiro do Paço <> Estação Oriente (Interface) firmy Carris), jak i autokary dalekobieżne krajowe oraz międzynarodowe (m.in. spółki Renex, Citi Expres lub Internorte). Część dla autobusów i autokarów znajduje się częściowo pod halą kolejową oraz za nią, patrząc od strony Centrum Handlowego Vasco da Gama.

Stacja metra Oriente

W podziemiach dworca Oriente znajduje się stacja czerwonej linii metra, o tej samej nazwie co dworzec, czyli „Oriente”. Od lipca 2012 roku nie jest to już stacja końca, gdyż metro jedzie dalej – na lotnisko w Lizbonie. Warto zwrócić uwagę na panele z płytek azulejos, które zdobią stację metra, a które są autorstwa artystów z różnych krajów świata.

Centrum handlowe

Między „częścią kolejową”, a stacją metra znajduje się pasaż handlowy, gdzie zlokalizowanych jest kilkanaście punktów usługowych, sklepów oraz kiosków. Jednocześnie dworzec Oriente jest połączony z Centrum Handlowym Vasca da Gama, które stanowi jego integralną część. Dodatkowo znajduje się tam również posterunek Policji , przechowalnia bagażu oraz parkingi samochodowe.

Zwiedzanie dworca Oriente

Brzmi abstrakcyjnie? Jak najbardziej nie! Warto poświęcić chwilę, by przyjrzeć się konstrukcji zaprojektowanej przez Santiago Calatrave. Z jednej strony lekkie konstrukcje metalowe, dużo szkła, które sprawia, że obiekt wydaje się bardzo jasny, a jednocześnie potężne żelbetonowe konstrukcje, które nadają całości poważnego wyglądu. Warto przejść cały kompleks dworca zaczynając od dworca autokarowego, przez zadaszone platformy kolejowe, po podziemia dworca, aż do stacji metra, a dalej przejściami nad jezdnią do centrum handlowego, by spojrzeć na spójną całość dworca Oriente z innej perspektywy.

Dworzec Oriente i jego symetrie, linie, kształty

Co oprócz dworca kolejowego Oriente?

Dworzec jest często pierwszym punktem do zwiedzania Parku Narodów w Lizbonie. Przechodząc przez Centrum Handlowe Vasco da Gama dojdziemy do rzeki Tag po lewej stronie mając potężny budynek MEO Areny, czyli dużej sali koncertowej w Lizbonie, która kiedyś nosiła nazwę Pawilonu Atlantyckiego. Z tego miejsca zobaczyć już można jedną z największych atrakcji Parku Narodów, czyli Oceanarium w Lizbonie, które zachwyci nie tylko najmłodszych. Wychodząc z oceanarium można skorzystać z kolejki linowej w Parku Narodów, czyli teleférico, by zobaczyć z góry tereny dawnej wystawy Expo’98. Kolejka zawiezie nas, aż pod wieżę Vasco da Gama.