Metro w Lizbonie: ceny biletów, rozkład, linie, schemat, informacje, historia

Metro w Lizbonie – jak działa, ile kosztuję bilety, gdzie jeździ? System metra w Lizbonie to najpopularniejszy środek transportu w mieście. Metro w Lizbonie to jednocześnie najdłuższy tego typu system komunikacyjny w Portugalii. W poniższym tekście można znaleźć informacje nie tylko o aktualnych cenach biletów na metro, ale również schemat komunikacyjny, rozkład jazdy oraz dodatkowo historię metra w Lizbonie.

Metro w Lizbonie posiada cztery linie – czerwoną, niebieską, żółtą i zieloną, które łączą ze sobą najważniejsze punkty portugalskiej stolicy. W połowie lipca 2012 otworzone trzy nowe stacje, które połączyły m.in. lizbońskie lotnisko z siecią metra, a od kwietnia 2016 roku niebieska linia została przedłużona o stację Reboleira. Metro w Lizbonie funkcjonuje od godziny 06:30 rano do 01:00 w nocy. Każda stacja metra jest dobrze oznakowana, charakterystycznym znakiem litery „M”.

Metro w Lizbonie

Codziennie korzysta z niego tysiące osób. Lizbońskie metro to jednak nie tylko środek transportu, to również przestrzeń wystawiennicza, w której prezentowane są różne odmiany sztuki, a także przestrzeń koncertowa i handlowa… oraz narzędzie, dzięki któremu praktycznie cała Lizbona dowiaduje się o strajku generalnym, gdy taki ma miejsce. Poniżej znajduje się schemat metra, najnowsza aktualizacja mapy metra (zawiera trzy nowe stacje), informacje praktyczne, ceny biletów  informacji oraz ceny biletów.

Metro w Lizbonie: Mapa metra

Lizbona metro mapa schemat metro w Lizbonie subway underground aktualny plan 2016 przewodnik Lisbona Lisbonie Lisboa

Metro w Lizbonie: Linie metra dziś (2017 rok)

Linia niebieska – Linha Azul – (14 km) pomiędzy Santa Apolónia i Reboleira
Linia żółta – Linha Amarela – (11 km) pomiędzy Rato i Odivelas
Linia zielona – Linha Verde – (9 km) pomiędzy Cais do Sodré i Telheiras
Linia czerwona – Linha Vermelha – (11,5 km) pomiędzy São Sebastião i Aeroporto

Obecnie sieć czterech linii ma długość 45,5 km (28,3 mi) i 56 stacji. Linie są oznaczone kolorami i znakami graficznymi, mają również swoje nazwy, lecz powszechne w użyciu są po prostu nazwy pochodzące od kolorów. I tak wyróżniamy linie: niebieską (linia mew), zieloną (linia karaweli), czerwoną (linia Oriente) oraz żółta (linia słonecznika). Pociągi składają się z sześcio- i cztero wagonowych składów i są napędzane elektrycznie z trzeciej szyny o napięciu 750V DC. Każdy wagon ma 38 miejsc siedzących i 127 stojących. Perony mają długość 105m lub 70m długości.

IS_Lizbona Lisbon Lisboa zabytki photo foto pics 000276

Metro w Lizbonie: Rozkład jazdy metra

Metro w Lizbonie posiada interwałowy rozkład jazdy, który informuje o odjazdach metra ze stacji początkowych. Na każdej stacji znajduje się informacja o interwałach poszczególnych linii w poszczególnych okresach dnia i porach roku. W szczycie dnia metro jeździ co kilka minut, jednak wieczorami zdarza, że interwały między poszczególnymi liniami wynoszą nawet 12 minut. Metro w Lizbonie funkcjonuje od godziny 6:30 rano do 01:00 w nocy każdego dnia (również w święta kościele i państwowe). Strajki generalne zawsze ogłaszane są na 2-3 dni przed strajkiem. Każda stacja, na peronach, posiada elektroniczny wyświetlacz, który często informuje, ile minut pozostało do przyjazdu następnego składu oraz informuje o wszystkich przerwach w funkcjonowaniu. Szczegółowe informacje o rozkładzie jazdy metra można znaleźć na oficjalnej stronie metra w Lizbonie: www.metrolisboa.pt

Metro w Lizbonie: Udogodnienia dla niepełnosprawnych w metrze

Na schemacie załączonym do tego postu można znaleźć informacje, które stacją posiadają udogodnienia dla niepełnosprawnych pasażerów. Większość stacji takie posiada (przeważnie w formie wind), lecz nie wszystkie.

Metro w Lizbonie: Aktualne ceny biletów

Bilety na całą komunikację miejską w Lizbonie można kupić na większych skrzyżowaniach w widocznych żółtych budkach oznaczonych znaczkiem firmowym przewoźnika „Carris”, punktach oznaczonych napisem „MOB”, na wszystkich stacjach metra oraz stacjach kolejowych (tylko bilety w opcji zapping).

Najlepszą opcją na zakup biletu / biletów jest zakup zielonej karty magnetycznej 7 Colinas / Viva Viagem. Jest ona ważna w metro, tramwajach, autobusach sieci Carris, windach, pociągach miejskich i na promach. Zakup karty kosztuje €0.50 i jest ona ważna rok.

Karta Viva Viagem/ 7 Colinas może być zasilona na trzy różne sposoby:

  • pojedynczy bilet na autobus, tramwaj, windę lub metro – €1.45
  • bilet 24 godzinny na tramwaje, metro, windy, autobusy – koszt €6,15 (€9,15 lub €10,15 w opcjach rozszerzonych, czytaj więcej: Nowe rodzaje biletów 24h na metro w Lizbonie>>>)
  • opcja zapping – daje ona możliwość doładowania karty określoną kwotą i korzystania ze wszystkich środków transportu komunikacji miejskiej w Lizbonie (metro, tramwaje, autobusy sieci Carris, wind, pociągi miejskie i promy). Przy czym doładowanie może być od minimum 3€ do 40€. Wykupując taką opcję, pojedyncza podróż kosztuje tylko €1.30
  • podane ceny są aktualne na: 2017 rok
  • czytaj więcej o rodzajach biletów na metro w Lizbonie, biletach czasowych oraz informacjach, jak je doładować: Komunikacja miejska w Lizbonie – bilety i ich ceny oraz zniżki [Informacje praktyczne]

Nie można wybrać więcej, niż jednej opcji doładowując pojedynczą kartę Viva Viagem /7 Colinas .

Metro w Lizbonie: Historia metra w Lizbonie

Historia metra w Lizbonie rozpoczyna się w roku 1948, kiedy to zaczęto studiować techniczne i ekonomiczne możliwości wybudowania metra w portugalskiej stolicy. Budowa rozpoczęła się 7 sierpnia 1955 roku, by po czterech latach urochomić pierwszy odcinek metra. Składał się on ze wspólnego fragmentu linii w centrum Restauradores – Rotunda (obecnie Marques de Pombal) oraz dwóch odgałęzień: Rotunda – Entree Campos oraz Rotunda – Sete Rios (obecnie Jardim Zoologico). Całość składała się z 11 stacji i miała długość ok.6,5km.

W kolejnych latach przedłużano linię od stacji Restauradores kolejno do: Rossio (1966), Anjos (1969) i Alvalade (1972). Dalsza rozbudowa sieci zatrzymała się na ponad 10 lat. W tym czasie wydłużono i wyremontowano perony na 10 stacjach. W roku 1988 wydłużono oba ramiona linii: Jardim Zoologico – Colegio Militar / Luz oraz Entre Campos – Cidade Universitaria. W 1993 wybudowano stację Campo Grande oraz połączono ją ze stacjami Cidade Universitaria oraz Alvalade. Dość szybko okazało się, że jedna linia, składająca się z fragmentów obecnych linii niebieskiej, żółtej i zielonej, nie jest efektywnym rozwiązaniem.

W 1995 zdecydowano o podziale linii na dwie oddzielne: niebieską (Colegio Militar / Luz – Campo Grande) oraz żółtą (Campo Grande – Rotunda). Łącznie obie linie miały 19km i 27 stacje. W roku 1997 uruchomiono odcinki: Rotunda – Rato oraz Colegio Militar / Luz – Pontinha. W 1998r. podzielono linię niebieską na dwie: Pontinha – Baixa-Chiado oraz Campo Grande – Cais do Sodre (linia zielona). W tym samym roku, w związku z wystawą EXPO uruchomiono także linię czerwona na trasie Alameda – Oriente, która w latach późniejszych została przedłużona z Alameda do São Sebastião. (źr www.metro-stacja.com).

Metro w Lizbonie: Mapa z planami rozwoju metra

Maps of metro in Lisbon - in future

 

Metro w Lizbonie: Informacje praktyczne

  • ruch metra jest lewostronny
  • metro w Lizbonie jest czyste i w miarę bezpieczne
  • w weekendy i święta oraz w godzinach wieczornych jeżdżą składy tylko 3 wagonowe
  • rowery można przewozić po godz. 20.30 w dni robocze oraz przez cały dzień w weekendy
  • należy uważać na kieszonkowców
  • są specjalne miejsca dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz kobiet w ciąży
  • uważajmy przy wsiadaniu i wysiadaniu z metra
  • nie ma ograniczenia, co do przewożonego bagażu metrem

Mapa metra w Lizbonie nałożona na mapę Lizbony

Metro w Lizbonie na mapie Lizbony plan schemat układ aktualny rozkład Lizbona Lisbona metra przewodnik 2016